čtvrtek 12. října 2017

"Nepůjdu k volbám, ..."

"... na jednom hlasu přeci nezáleží, tak co můj hlas změní?"

Skutečně se nedá nic namítnout proti tomu, že jeden hlas celkový výsledek voleb nezmění (je-li mnoho voličů), ale tak volby nefungují. Ve volbách nerozhoduje volič jako jednotlivec, ale jako ve výsledku důležitá část voličské báze. Pokud si tuto větu řeknou všichni, rovnou se můžou volby zrušit.

Budu k vám upřímný, neboť se domnívám, že jste inteligentní a chápete, proč to píši. Můj princip je v podstatě ten, že sice na mém individuálním hlasu nezáleží (šance, že jeden hlas rozhodne výsledek voleb, je opravdu zanedbatelná), ale hodně záleží na tom, jaký vliv učiním na ostatní. Principiálně tedy z pohledu jednotlivce není důležité, zdali půjde k volbám či nikoliv. Důležité je, aby říkal ostatním lidem, aby k volbám šli a volili podle svého nejlepšího vědomí a svědomí.

Na to se dá vcelku jednoduše namítnout, že pak přeci káži vodu a piji víno, když ostatní přesvědčuji o tom, aby volili, zatímco sám jenom říkám, ale nekonám. Můj argument je opět ten, že tak volby prostě fungují. Záleží na absolutním počtu a každý hlas má stejnou váhu. Jiná věc je jít příkladem, ale to je součástí toho přesvědčování a vlivu; to třeba klidně můžu tvrdit, že jdu volit, zatímco zůstanu doma a vyjde to nastejno.

Můj osobní pohled na věc je také ten, že mi volby umožní upřesnit a zúžit názor na politické spektrum, protože se o politiku vcelku zajímám. Jiný pohled může být prostá satisfakce za to, že nějakým způsobem pomáhám k dobrému chodu státu, a v neposlední řadě získám právo říkat "Já je volil!", pokud vítězná strana dobře vládne, a "Já to říkal!", pokud nastane opak. Takové právo nevoliči nemají.

Takže v duchu tohoto principu: půjdu k volbám* a doufám, že vy jdete volit taky.

* a to je skutečně pravda, namouduši.

Žádné komentáře:

Okomentovat