čtvrtek 22. září 2016

Co mi vadí na Steamu

Toto je pouze mé stěžování, neočekávám od toho, že vás přemluvím Steam přestat používat, poněvadž to neočekávám ani od sebe, ale doufám, že si alespoň uvědomíte, v čem by Steam mohl rozhodně být lepší.

Neznáte-li – Steam je herní platforma, pomocí které si můžete hry kupovat, stahovat a hrát, a zahrnuje samozřejmě i další funkce. Je zde komunitní obchod, kde si mohou hráči vyměňovat virtuální předměty do svých her, a komunitní dílna, kde mohou hráči publikovat své modifikace či doplňky do her na Steamu nabízených. Krom toho jsou zde základní sociální funkce – kontakty, sdružování hráčů do komunit či skupin, funkce pro jednodušší společné hraní a přehršel dalších drobností.

Tohle všechno zní jako vcelku fajn věc, neboť tohle skutečně samo o sobě není nic špatného. Problém je v tom, jakým způsobem jsou některé funkce provedeny, protože mnohé z nich působí jako nehotové, nedodělané či nedomyšlené. Začnu svou oblíbenou oblastí:


Překlad


Steam je platforma používaná lidmi z celého světa, takže překlad by neměl zaostávat. A on nezaostává; krom jedné jediné věci k němu vlastně nemám výhrady, byť se mi popravdě před nedávnem v důsledku jakési chyby přepnul do angličtiny a já líný neměl důvod k tomu, abych ho přepínal zpět. Koneckonců, angličtina mi nevadí a je lepší mít perfektní anglickou lokalizaci než ne zcela skvělou českou lokalizaci, podle mého. Co mi vadí – jako vždy, achievement. Důvody jsem již uvedl ve svém článku o překladu Minecraftu, tudíž je nemusím zmiňovat zde. Krom toho mám výhrady k nepřekládání slova workshop, ale to platí obecně a navíc se jedná, technicky vzato, o značku (Steam Workshop).


Distribuce her

 

Pro kupování her je Steam vcelku pohodlná věc, ceny nejsou nikterak větší než u jiných distributorů, platební možnosti jsou přijatelné a slev je habaděj. Kdyby byl Steam jedním z mnoha rovnocenných distributorů, budiž, ale některé hry jsou dnes už jenom na Steamu. Proto nejsem spokojen s tím, že pro stažení hry je nutné mít aktivní Steam.

Faktem je, že Steam má stahování pohodlné, rychlosti nijak moc limitující, návaznost stahování přijatelnou a vše prakticky bez zbytečností okolo, ale toto není pro mě. „Hraj hru jedním kliknutím“ je super věc pro 90 % hráčů, ale už z principu mně tato nepřijde dostačující, obzvláště jen porovnám-li ji s instalátory, které tu byly dřív. Klasické instalátory (známe dobře InstallShield Wizard) nabízely (s občasně zabudovanou „expresní“ instalací) možnost změnit si umístění hry, u aplikací mnohdy i přítomnost jejich součástí a samozřejmě nikdy nechyběla licence. Z tohoto Steam zachoval jen a pouze tu licenci (a ani tu ne vždy ☺).

Proč bych si nemohl nastavit, kam se mi hra nainstaluje? V podstatě mohu; Steam mi nabídne vytvořit novou herní knihovnu na tom či onom disku, ale proč ne konkrétní složku? Cožpak musím sáhnout k tak extrémním opatřením, jako je substituce jednotek či spojení adresářů (příkazy subst a mklink), abych dostal hru tam, kde ji chci mít? Je to jen detail, ale vždy bylo součástí instalace jakéhokoliv programu zvolení si umístění. Nechápu, proč by to tak nemohlo být i nadále.


Spouštění her

 

Tohle záleží na tom, jak moc to podporuje ta která hra, ale u většiny her je spuštění hry závislé na běžícím Steamu. To není zase až tak zlé, byť občas mám tendenci si Steam vypnout, aby si nezačal znenadání vesele stahovat jakoukoliv hru, uprostřed hraní hry na Steamu závislé. Taktéž ne moc obvyklé v současné době, leč mnohdy může vypnutý internet ztížit spuštění her na Steamu, byť jsou jen pro jednoho hráče.

Paradoxně mechanismy určené k zamezení nelegálnímu šíření hry nakonec opět nutí slušné (tedy stran zákona) hráče, aby hru používali nelegálním způsobem, chtějí-li ji hráti. Tak tomu bylo koneckonců vždy u jakýchkoliv protikopírovacích ochran. GOG budiž vzorem, jaké mají být takovéto ochrany – žádné.


Používání modifikací

 

Modifikace a doplňky do her ze Steamu nejdou stáhnout (normálními způsoby). Můžete je jen „odebírat“, čímž se automaticky vloží do konkrétní hry při jejím dalším spuštění. Jaké bylo mé zklamání, když jsem na Steam Workshop našel hezky vypadající mód do Skyrimu a pak zjistil, že vlastně musím mít Skyrim koupený pouze na Steamu a ne jinde, abych ho mohl dát do hry. Takhle nikdy žádná módovací komunita nefungovala. Nikdy. Má-li něco kvalitního být šířeno a zachováno, musí to být dostupné. Steam toto potlačuje, byť v naoko dobré snaze usnadnit hráčům instalování modifikací. Díky, Steame, ale jsem inteligentní jedinec a dokážu si cokoliv nainstalovat i bez tvého vměšování. Ano, opět jsou alternativy (pro Skyrim je to Nexus), ale zase ne všechny modifikace jsou na obou platformách a nadějní tvůrci nemusí pochopit, že Steam Workshop je pro Skyrim sám o sobě nepoužitelný. A to vychvalované kupování modifikací byl naprostý propadák, jen co je pravda.


Sociální aspekt

 

Steam není Facebook, ale jeden jeho zlozvyk si přejal. Kontakty nejsou přátelé! Říkat vašim kontaktům přátelé je jako říkat každému kolemjdoucímu „brácho“. Nemístné a trapné. Pokud se nějaký systém rozhodne předefinovávat lidský koncept přátelství, je to přinejmenším na pováženou. Nechci zde začínat nějaké konspirační teorie o sociálním inženýrství, ale „přítel“ není žádný pojem, který se potvrdí nebo zruší stisknutím tlačítka na nějaké stránce. Toť k tomuto.


Chat

 

Steamový chat oplývá pouze základní funkcionalitou a není použitelný pro cokoliv mimo dorozumívání se během hry, tudíž by ani neměl být takto používán. Absence milionů emotikonů sice není nic frustrujícího, ale slušné komunikační klienty jich přeci alespoň pár mají pro vyjádření základní škály emocí, Skype a ICQ budiž příkladem.

Dalším negativem je nepřítomnost historie komunikace. Ty emotikony bych přešel, ale pro mě, člověka lpícího na minulosti, člověka bránícího přežití jakékoliv informace, je toto vysloveně nestoudné. Pomyslím-li jen na to, kolik zpráv bylo ztraceno v hlubinách času za dobu existence Steamu, neodvažuji se odhadovat, kolik jich ještě zmizí. Sice nepochybuji, že někde v nejtajnějším datacentru Steamu je malá černá skříňka, která všechny ty zprávy obsahuje, ale k čemu jsou informace, jež nejsou dostupné? Vysoce hypotetická věc, ale co kdybych se přes Steam seznámil se svojí dívkou, následně družkou, a v daleké budoucnosti (pokud přežijeme tuto nejistou dobu) bych toužil dohledat si naše počátky, jsa zklamán jejich ztracením? Sice si podstatné konverzace ukládám do textových souborů a následně odesílám do svého zálohovaného trezoru, ale nepoznám-li včas důležitou konverzaci, je tato ztracena. Slušné IM prostě historii má; tak jest.

Cenzura! Metaforický poslední hřebík do rakve Steamu, který mě přiměl toto vůbec napsat. Proč, u všech trubýšů, si Steam sakra dovoluje z mé zprávy odstranit klíčový odkaz, nahrazuje ho prostým „{ODKAZ SMAZÁN}“, aniž bych o tom byl já informován? Za svoji blbost zodpovídá uživatel, když klikl na odkaz, který mu přišel od jeho „přítele“, a odstraňování odkazů je prostě a jednoduše nesoudobá ohavnost. Samozřejmě, určité „dobré“ weby zůstanou slepé cenzuře ušetřeny, ale kdo má co rozhodovat o tom, jaká stránka je pro uživatele dobrá a jaká ne? Systém to rozhodně není. Tak.


Monopol

 

Všechno tohle, co jsem teď ze sebe v rozhněvanosti vychrlil, by nebylo nic, kdyby Steam nedosahoval takové velikosti jako dnes. Ale faktem je, že Steam je v současnosti nejpoužívanější herní a distribuční platforma. A může si diktovat podmínky. Hezky postupně, protože pomalé změny přeci nikomu nevadí, a hráči stejně jinou alternativu nemají. Setrvačnost je setrvačnost. Jde mi o princip, a nehodlám stavět důvěru k platformě jen na dobré víře v morálku Gabea Newella a jeho korporace. Monopol je jednou monopol, a může si dělat co chce. Google na celém internetu, Microsoft na počítačích, Apple na malých zařízeních, YouTube na videích, Facebook na lidech... a Valve na hrách.

Už jednou jsme byli zrazeni a zklamáni ve víře v ty „hodné“ lidi vysoko v mrakodrapech (ano, Trans-Pacific Partnership). Prostě jednou žijeme v kapitalismu, a zdravý kapitalismus je nemožný bez konkurence. Až na GOG (který je ale zase nevěrný svému jménu a poslání) je Steam bezkonkurenční, a to ve mně důvěru nevzbuzuje.


Nuže, díky za přečtení až sem, a snad ve vás tento článek něco zanechá.

Žádné komentáře:

Okomentovat